Hvorfor være stor når man er lykkelig som liten?

I slutten av januar gikk den årlige veteranbilutstillingen i Malaga av stabelen, vår utsendte medarbeider var på plass, og rapporterer om sterkt økende interesse hos et stort publikum. Noe man kan bringe videre til bekymrede livsledsagere som synes det brukes mye penger på bilhobbyen.

Årets tema på utstillingen var 70-årsjubileet til Citroën 2CV. Der ble bilen vist i alle varianter: utstillingen startet med en grå 1956-modell og så fortsatte det med nyere modeller i alle farger og fasonger, varebiler og «terrengbilen» Mehari. 2CV ble utviklet etter krigen for å tilby franskmennene en billig, praktisk bil. Tosylindret luftkjølt boxermotor og et unikt hjuloppheng. Det påstås at et av konstruksjonskriteriene var at man skulle kjøre over en nypløyd åker med en kurv egg i setet, uten at eggene knustes. Hastigheten når testen foregår sier historien ikke noe om. Det ble også bygget en utgave med 4-hjulsdrift, med en motor foran og en bak.

Ellers var det som vanlig massevis av Mercedes, Porsche og engelske sportsbiler til salgs. Til eventyrpriser! Hvor mange som faktisk ble solgt er ikke godt å si. Men hverdagsbilene var godt representert, her ved en rekke Fiat/Seat 600.

Noen sjeldne og spesielle biler var også utstilt, som denne Mathis fra «tidenes litt-utpå-dagen», en 1931 A-Ford banebil med aluminiumskarosseri og en Bugatti som ellers er utstilt på et lokalt bilmuseum.

 

Mange tohjulinger var også vist i utstillingen. Eldst var denne Suiza fra 1912. Og så masse Vespa som fortsatt er mye brukt i Europas storbyer.

Som så ofte er det for det meste godt voksne menn på slike utstillinger, og så noen kvinner. Rekrutteringen til hobbyen er dårlig. Er det liten interesse for gamle kjøretøy blant de yngre? Økende priser gjør det vanskelig for folk i etableringsfasen å bruke (mye) penger på en bil som bare brukes til stas. Fra i år kan 1988-modeller forsikres som «veteran». Flere interessante modeller fra den tida. Som man kan kjøpe billig nå. Bare se opp for rust!