NÅ ER DET HØSTPRISER – LØP OG KJØP!

Fra vår sekretær Kjell Ivar har vi fått følgende artikkel:

Er du en av dem som har tenkt på å skaffe deg veteranbil? Nå er det mange til salgs. Et søk på FINN viser mye interessant: Volvo Amazon, Volvo Duett, Opel Ascona, Jaguar XJ6, VW Golf 1 og 2. Prisene starter rundt 50.000kr. Så spørs det om tilstand, først og fremst rust. Skal man ha en strøken bil, må man nok betale mer. Uansett er det viktig å undersøke kjøpsobjektet nøye, helst med en medhjelper som har erfaring med det aktuelle merket.

Volvo Amazon

Opel Ascona

Det har hendt flere at man har reist langt for å hente «drømmebilen» – for så å komme hjem med uten bil. Vi har til og med hørt om en som reiste langt opp i Gudbrandsdalen for å handle MGB. Det ble bomtur på han også. MG`en starta ikke. Den var sliten.

Har man mulighet til kjøpe en fin bil i god stand, er det i det lange løp billigere enn en billig bil som må restaureres. Avhengig av hvor mye man kan gjøre selv. Men for noen av oss er selve restaureringsjobben det mest interessante.

Mange ønsker seg en åpen sportsbil. MGB, MG Midget og Triumph Spitfire selges til overkommelige priser. Morsomme å kjøre, enkle konstruksjoner som er lette å reparere, og billige deler. Men se opp for rust! I klubben er det folk med erfaringer fra det meste som ruller på hjul. Her er det råd og hjelp å få.

MGB

Triumph Spitfire

Snart er 1989-modellene «veteraner». Mange er fortsatt bruksbiler, og prises som gammel bruktbil.
Citroen XM, Land-Rover Discovery, Mazda MX5 kom i 1989. Og Taxi-Mercedesen W124 som gikk fra 1985 til 1995 ser man ofte på veien. BMW E36 kom i 1991, det samme gjorde Golf 3.
Og sikkert mange amerikanere, men der er min kunnskap noe begrenset. Veteranforsikring på 30 år gammel bil har begrensninger. Bilen skal ikke være bruksbil, det heter at den skal brukes i forbindelse med treff og arrangement.

Land Rover Discovery

Mazda MX 5

Etter hvert er våre gammelbiler anerkjent som verneverdig på linje med gamle skip og bygninger. De er en del av vår historie, og vi inviteres med når det er markeringer av historisk karakter. I de senere år har prisene på enkelte modeller skutt i været, drevet av etterspørsel fra investorer som anser bil som en pengeplassering.
Og som venter fortsatt stigende priser. Heldigvis for oss andre ser det ut til at priskurven snur. Eventyrpriser på Porsche 911 er ut. Nå er det 944 som stiger i pris.

Porsche 944

Førkrigsbilene (før WW II) er mest populære hos de eldste entusiastene. De som vokste opp med disse bilene på 30-tallet begynner nå å dra på åra. Mange har fortsatt sin gamle Chevrolet eller Ford i garasjen.  Har hørt dem omtalt som «et skap på hjul». Det ser ut til at interessen for disse bilene er fallende, da faller gjerne prisene også. Følg med, det er mange fine førkrigsbiler. Ofte med lokal historie.